Jednym z najtrudniejszych zadań codziennej pracy nauczycieli jest realizacja edukacji włączającej, tj. edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie powszechnego kształcenia. Jest to również wyzwanie dla dyrektorów szkół i organów prowadzących odpowiedzialnych za organizację procesu edukacji. Rozpoczyna się nowy rok szkolny i wielu rodziców i nauczycieli zmaga się z obawami. Rodzice – „czy moje dziecko poradzi sobie w szkole, czy znajdzie zrozumienie i wsparcie”, Nauczyciele – „czy w mojej klasie znajdą się szczególnie wymagające dzieci, czy sobie poradzę?”
Szacuje się, że dzieci ze SPE stanowią ok.20% populacji uczniowskiej – to nie tylko dzieci z niepełnosprawnościami, ale także np. dzieci z dysleksją, dzieci zaniedbane środowiskowo, czy z rodzin emigranckich. Wymieniać można by długo, jednak wspólną cechą tych dzieci jest to, że stanowią wyzwanie dla nauczyciela i wymagają specyficznego często specjalistycznego podejścia. Nie chodzi tu wyłącznie o akceptację i zrozumienie dla ich trudności, ale również o rzeczy bardzo konkretne – dostosowanie wymagań edukacyjnych, modyfikację metod i form pracy, przeorganizowanie przestrzeni edukacyjnej.
Należy podkreślić, że każde dziecko, niezależnie od specyfiki swojego funkcjonowania ma prawo do edukacji w placówkach masowych, jeżeli taką decyzję podejmą rodzice. Oznacza to, że szkoły: dyrektorzy, organy prowadzące i nauczyciele muszą być przygotowani na realizację edukacji włączającej. A ponieważ nie jest to łatwe, Fundacja „Nowa Nadzieja” wraz ze Szkołą Podstawową nr 1 w Poznaniu – od lat realizującą z powodzeniem edukację włączającą – organizują Konferencję EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA W PRAKTYCE - o konieczności i możliwościach dostosowania procesu edukacyjnego do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, która odbędzie się 5 października w Poznaniu w SP1 przy ul. Hezjoda 15. Będzie to spotkanie praktyków i okazja do rozwiązywania problemów oraz dzielenia się przykładami dobrych praktyk.