NowaNadzieja.com.pl

Fundacja Na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym

 

Organizacja pracy edukacyjnej w domu jest obecnie ważnym elementem, który ma zapewnić dzieciom ciągłość nauki szkolnej. Proces nauczania w warunkach domowych wymaga dostosowania otoczenia w taki sposób aby umożliwić dziecku nie tylko nabywanie nowych umiejętności ale również ich utrwalenie.  Jak to wszystko pomieścić w naszych domach, mieszkaniach które stały się nie tylko miejscem do wypoczynku ale szkołą, pracą, placem zabaw ….

Aby lepiej zrealizować te zamierzenia warto wdrożyć do funkcjonowania środowiska domowego następujące strategie, które mogą okazać się pomocne:

  • warto wspólnie z dzieckiem zorganizować plan dnia. Pomimo tego, iż wszystko obecnie odbywa w mirze domowym warto określić  oraz rozdzielić poszczególne czynności na wyznaczone pory/godziny. Nic tak dobrze nie uczy samokontroli jak dobrze zorganizowany dzień. Jest to również ważny element, który zapewni dziecku stałość i przewidywalność. Jest to przyzwyczajenie do dobrej organizacji pracy, kształtowanie stereotypu. Najlepszą porą na pracę umysłową warto zaplanować od godz. 8 do 11, zaś po południu od godziny 14 do 17. Dziecko nie powinno uczyć się zbyt późno - w żadnym przypadku po godzinie 20. Dzieci w okresie edukacji szkolnej powinny spać około 10-12 godzin - nie zapominajmy o tym. Brak optymalnego czasu na regenerację, którą zapewnia sen może dodatkowo powodować u naszego dziecka niepokój, nerwowość, pobudzenie, apatyczność, znużenie, zmniejszoną reakcja na otoczenie;
  • do rozplanowania określonych czynności działań bardzo dobrze posłużą stworzone wspólnie z dzieckiem >>>>>>>>>>>>>>>>>> check-listy (plik PDF) Przypomina to wizualny organizator, w którym mogą znaleźć się obrazki pokazujące sekwencję zdarzeń lub zadań do wykonania. Dzieci, które  posiadają problem z wykonywaniem złożonych czynności powinny mieć je wprowadzane stopniowo. Początkowo należałoby wykorzystywać pojedyncze wizualizacje  graficzne wyciągane przed rozpoczęciem oczekiwanej aktywności i odkładane po jej zakończeniu. Dla dzieci niżej  funkcjonujących warto posłużyć  się zdjęciami, które obrazują najbliższe otoczenie, w którym dziecko ma wykonywać określone zadania;
  • należy dziecku określić czas trwania określonych aktywności, ilości zadań do wykonania posługując się pomocami dźwiękowymi (stoper, czasomierz) lub wizualnymi (piktogramy). Jest to również pomocna strategia w celu radzenia sobie z impulsywnością dziecka, która wyznacza mu  przestrzeń czasową na wykonanie oczekiwanych działań;
  • w środowisku domowym wyznaczamy określoną przestrzeń do zorganizowanych zadań (np. nauka) oraz przeznaczoną na czas wolny. Można posłużyć się do tego kolorową taśmą, który dokładnie wydzieli te miejsca.  Powinno być to stałe miejsca pracy lub zabawy,
  • podczas wykonywania zadań szkolnych warto przygotować niezbędne pomocne graficzne, które umożliwią dziecku samodzielne przygotowanie się do nich. Pomocne do tego mogą być właśnie obrazki przedstawiające przedmioty, które będą potrzebne do wykonania zadania: np. nożyczki, kolorowy papier, kredki. Aby wspierać polecenia ustne można zastosować diagramy, wykresy, tabele, które najlepiej będą porządkowały informacje, które chcemy przekazać dziecku,
  • pamiętajmy aby zadbać o odpowiednią higienę pracy dziecka. Warto aby w czasie pracy edukacyjnej wyeliminować wszelakie bodźce rozpraszające. Szczególnie ważne jest to u dzieci z nadwrażliwością słuchową. Unikajmy miejsc, które są blisko okna, urządzeń elektronicznych,
  • ważne jest aby zsynchronizować swoje komunikaty z działaniem. Unikajmy zalewnia dziecka „potokiem zbędnych informacji”. Warto stosować przerwy w trakcie nauki. Muszą być one jednak wyraźnie określone, nie mogą one zbytnio absorbować nasze dziecko gdyż utrudni to jego powrót do dalszej pracy. W tym celu należałoby wcześniej ustalić jakie formy „przerw” w nauce wchodzą w grę, z ilu przerw można skorzystać, jak długo będą one trwały,
  • aby wspierać z kolei samodzielną pracę dziecka warto zadania podzielić na mniejsze etapy, przedstawić dziecku lub zrobić razem z nim plan jego wykonania. Pomocna może okazać się metoda pudełkowa:
    - przygotowujemy dla dziecka zadania i pudełka
    - ustalamy ilość zadań i odpowiadającą ilość pudełek, które mogą odnosić się do poszczególnych przedmiotów szkolnych (w zależności od możliwości dziecka)
    - do każdego pudełka wkładamy zadania, ważne żeby pudełka stały obok siebie, a dziecko sięgało po pudełko stojące zawsze z lewej strony
    - po skończeniu danego zadania dziecko wkłada je z powrotem do pudełka i odnosi na półkę(pudełka z zadaniami na lewej półce-z wykonanymi na prawej).

Pomóż w budowie Centrum Rozwoju „Nowa Nadzieja”

Fundacja posiada status

 

Fundacja posiada status

Organizacji Pożytku Publicznego

Fundacja „Nowa Nadzieja” powstała w 2009 roku w Kaliszu jako efekt wysiłku grupy rodziców chorych dzieci. Jej ośrodki terapeutyczne działają w Kaliszu i Poznaniu.

1% = KRS 0000321541

Wspieraj nas na Allegro

window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-825389332');

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.