Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom. Jeżeli proces integracji sensorycznej jest zaburzony, mogą pojawić się problemy z nauką, zachowaniem, koncentracją, czy koordynacją, dlatego jeżeli zaniepokoją nas jakieś zachowania dziecka, warto udać się do specjalisty, który doradzi, jak ćwiczyć z dzieckiem w domu, bądź zaproponuje terapię.
Terapia zaburzeń SI odbywa się w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym i wyposażonym w odpowiedni sprzęt do stymulacji systemów:
- przedsionkowego
- proprioceptywnego
- dotykowego
- wzrokowego
- słuchowego
- węchowego
Poniżej znajduje się kilka sygnałów, które mogą świadczyć o potencjalnych zaburzeniach sensorycznych dziecka.
OBJAWY |
ZACHOWANIE DZIECKA |
Nadwrażliwość na bodźce |
- Unika fizycznej bliskości i dotyku. - Lubi nosić tylko specyficzne rodzaje ubrań, przeszkadzają mu metki. - Nie lubi brudzić się klejem i farbami. - Nie lubi obcinać paznokci, czesać się i myć zębów. - W głośnych miejscach staje się marudne, czy poddenerwowane. - Źle reaguje na głośne dźwięki, np. muzyki, odkurzacza. |
Zbyt mała wrażliwość bodźce |
- Nie zauważa zadrapań, czy siniaków spowodowanych upadkiem - Kolorując, bardzo mocno dociska kredkę - Poszukuje głośnych dźwięków - Lubi być mocno przytulane, lub samo mocno przytula. |
Problemy z równowagą |
- Ma słabą równowagę, często upada lub się potyka - Idąc po pokoju obija się o meble - Ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się |
- Łatwo wpada we frustrację, reaguje agresją na przytłoczenie odbieranymi bodźcami |
|
Ruchliwość |
- Jest w ciągłym ruchu i wszędzie go pełno - Cały czas trzyma coś w rączkach i tym porusza - Trudno mu się skoncentrować, łatwo się rozprasza. |
Opóźnienie w rozwoju zdolności ruchowych |
- Ma problemy z samodzielnym zapinaniem guzików, sznurowaniem butów - Ma trudność uczeniu się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze) - Niepoprawnie trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki - Niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach - Ma kłopoty z wycinaniem, rysowaniem po śladzie |
Wybredność w jedzeniu |
- Unika nowych smaków - Jest wybredne pod względem konsystencji spożywanych pokarmów - Ma tendencję do wypychania sobie ust jedzeniem |
Czas trwania zajęć 45 - 60 min w zależności od możliwości dziecka
Koszt zajęcia indywidualne - 70 zł