Wsparcie dla uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnościami sprzężonymi
Z dniem 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie część zmian przepisów dotyczących organizacji kształcenia specjalnego na podstawie rozporządzenia w sprawie organizowania warunków kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które Minister Edukacji Narodowej podpisał w sierpniu 2015 r.
Najważniejsza zmiana, która właśnie weszła w życie to przepis zobowiązujący do dodatkowego zatrudniania przez szkoły nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, specjalistów, asystenta, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy o systemie oświaty (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej), lub pomocy nauczyciela w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone.
Dzieci z autyzmem
Zatrudnienie osób wspomagających przyczyni się z całą pewnością do lepszego szkolnego funkcjonowania dzieci niepełnosprawnych, zarówno w relacjach z otoczeniem, z rówieśnikami, jak i w nabywaniu umiejętności szkolnych. W zależności od indywidualnych potrzeb dziecka osobą wspierającą będzie mógł być zarówno nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub specjalista, ale także asystent nauczyciela (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej) lub pomoc nauczyciela. Jeżeli uczeń będzie potrzebował wsparcia w czynnościach samoobsługowych lub przemieszczaniu wystarczające będzie zatrudnienie pomocy nauczyciela. Z całą pewnością w wielu sytuacjach konieczne będzie zatrudnienie nauczyciela lub specjalisty o odpowiednim przygotowaniu i doświadczeniu w terapii spektrum autyzmu.
Dotacje na dzieci niepełnosprawne
Dotacja oświatowa na dzieci objęte nowymi przepisami jest wysoka, najwyższa ze wszystkich niepełnosprawności. Pomimo tego w ponad 90% szkół na 7 tys. nie ma zatrudnionego ani jednego nauczyciela wspomagającego. Nowe przepisy mają to zmienić.
- Treść rozporządzenia (plik .docx)
- Uzasadnienie (plik .docx)